Wrang of juist als waarschuwing? De zojuist aangebrachte versmalling ligt bij de herinneringsplek van een dodelijk ongeval vorig jaar. Foto: Theo Durenkamp

Eerste versmalling weer terug op Osdorperweg

Na bijna 10 jaar is de eerste wegversmalling weer teruggekeerd op de Osdorperweg. Het gaat om een tijdelijke maatregel tot het moment dat de Osdorperweg definitief op de schop gaat, naar verwachting in 2020 of 2021. In afwachting hiervan wil de gemeente op deze wijze iets doen om de snelheid en de omvang van het verkeer in te perken. Tevens is even verderop een matrixbord geplaatst waarop autorijders hun gemeten snelheid kunnen aflezen.

Begin jaren 80 kreeg de Osdorperweg drie zogeheten chicanes: wegversmallingen waarvan de aangebrachte verhogingen ten opzichte van elkaar versprongen en waarbij borden de voorrang regelden. Een van deze drie chicanes verdween rond 2000, omdat hij in de weg lag voor een uitrit van het nieuwbouwcomplex van 10 woningen waar de huidige versmalling nu is teruggekeerd, de twee andere verdwenen bijna 10 jaar terug na een reeks van aanrijdingen waarvan één met dodelijke afloop.

Aanrijdingen

Als bewoner met zo'n chicane voor de deur leverden de aanrijdingen iedere keer weer een flinke consternatie op. In alle gevallen waren de auto's total-loss, de bestuurders bijna altijd dronken, en werd het autowrak altijd zo snel mogelijk bij een van de naburige autosloperijen gedumpt, voordat de politie ter plaatse was. Maar meestal kwam er helemaal geen politie, omdat het steeds om een eenzijdige aanrijding ging met alleen materiële schade. Wat achterbleef was een gehavende wegversmalling die daarna nóg gevaarlijker was wegens het ontbreken van de markeringszuiltjes. In sommige gevallen werd er een tijdelijk rood-wit gestreept baken neergezet, want het definitief herstel van de vluchtheuveltjes nam meestal weken in beslag. Het enige ongeval waarbij een dode viel te betreuren voor onze deur was een bromfietser die de verhoging met zwart-witte paal over het hoofd had gezien. Het mag een wonder heten dat bij het omverrijden nooit fietsers of voetgangers zijn geraakt, want de zuiltjes, stenen en auto-onderdelen vlogen je na elke klap steeds letterlijk om de oren ...

Ruzies

Een versmalling voor je deur betekende niet alleen vaak getuige zijn van aanrijdingen, veel vaker nog ging het toen om verkeersruzies. Meermalen stonden auto's op de versmalling letterlijk tegenover elkaar. Scheldpartijen, ruzies en handgemeen waren regelmatig het gevolg, met aan twee kanten een aangroeiende file auto's met claxonconcerten en bestuurders die uitstapten om de ruziemakende partijen bij te staan of uit elkaar te halen. En dan te bedenken dat er steeds verkeersborden bij de versmallingen hebben gestaan die duidelijk aangaven welke richting vóórgaat.

Bizarre plek, of ... juist niet?

De deze week aangebrachte wegversmalling is geen chicane meer: de versmallingen liggen immers parallel aan elkaar. En ... er is geen voorrangsregeling! Dit bevordert, zo is althans de algemene opvatting, de veiligheid omdat men goed moet aftasten wie voorrang heeft of krijgt. Rücksichtlos op de versmalling afstormen omdat men voorrang heeft door middel van een bord is er dus niet meer bij. Opvallend is dat deze wegversmalling precies op de plaats is geprojecteerd waar vorig jaar maart een motorrijder dodelijk verongelukte. Sinds die tijd is daar een permanente herinneringsplek die door de nabestaanden goed wordt onderhouden. Wellicht bizar om deze versmalling uitgerekend hier neer te leggen, vlakbij deze boom met zijn gedenkplek waar het verkeer moet stoppen voor tegenliggers? Of wellicht een goed idee om het verkeer juist bij deze gedenkplek even stil te laten staan?

In het nieuwe ontwerp van de gemeente voor de Osdorperweg (op het gedeelte tussen Tom Schreursweg en Joris van den Berghweg) staan maar liefst 8 versmallingen gepland. De onlangs geplaatste versmalling valt hier niet onder, want alle 8 versmallingen komen op andere plekken. Dat betekent dus dat deze versmalling over een of twee jaar weer gaat verdwijnen. Als automobilist even verplicht stil blijven staan bij de herdenkplek voor de omgekomen motorrijder zal dan helaas niet meer vanzelfsprekend zijn ....