"Opnieuw uitstel renovatie Osdorperweg onacceptabel"

Van de belofte van DB-lid Türkkol om de Joris van den Berghweg in het voorjaar af te sluiten bij de brug over de Osdorpervaart is nog niets zichtbaar...  

 

Gepubliceerd op 14 mei 2025

Opnieuw een grote teleurstelling voor de bewoners van Oud Osdorp: tijdens de vergadering van de Stadsdeelcommissie op 13 mei werd de bespreking over het definitief ontwerp van de Osdorperweg met twee weken uitgesteld.

De voorgaande agendapunten liepen uit. Daardoor is de bespreking over het definitieve ontwerp van het al zo vaak uitgestelde groot onderhoud aan de Osdorperweg nu voor de volgende vergadering op 27 mei geagendeerd.  

Leidt nieuw uitstel opnieuw tot uitstel?
Voor de Oud Osdorpers en andere weggebruikers is het nu maar te hopen dat dit uitstel niet opnieuw zal leiden tot verder uitstel van de renovatie. Voor alle duidelijkheid: de bewoners verwachten niet dat dit tweede deel van het groot onderhoud tot grotere verkeersveiligheid op de smalle dijkweg zal leiden. Ook het reeds opgeknapte wegdeel is immers niet veiliger geworden. Pas na deel 2 van deze renovatie wil de gemeente echter pas nadenken over eventueel te nemen maatregelen om de Osdorperweg eind-de-lijk écht veiliger te maken.

De PvdA-fractie uit de stadsdeelcommissie is net als de Oud Osdorpers bevreesd voor verder uitstel: “Wat is de huidige planning en hoe wordt vertraging voorkomen?” Deze vrees is niet ongegrond. Voorafgaand aan de renovatie zal Liander ook nog kabels en leidingen moeten vervangen. Na vorig uitstel beloofde portefeuillehouder Türkkol dat de uitgestelde werkzaamheden in juli – tijdens de bouwvak? – zouden beginnen en in 2025 zouden worden afgerond. Wordt die planning wel gehaald als de SDC zich hier pas eind mei over buigt? Decennialange ervaring leert dat de voortekenen – op zijn zachtst gezegd – niet gunstig zijn.

Nieuw: de kap van 23 bomen zou plots noodzakelijk zijn
De plannen voor de uit te voeren werkzaamheden (kijk op https://nieuw-west.notubiz.nl/vergadering/1288755  agendapunt 10) die nu op 27 mei zullen worden besproken bevatten vijf gedetailleerde plattegronden van het hele traject tussen de Ookmeerweg en Halfweg. Bovenstaande link toont ook een overzicht van de PvdA met 9 kritische vragen over de effecten van de te nemen maatregelen zoals: de wegversmallingen, de 30 km-limiet, de afsluiting van de Joris van den Berghweg, de doorgetrokken middenberm op de kruising met de Ookmeerweg en de eerder nooit genoemde kap van 23 bomen. Deze kap zou nodig zijn om het fietspad te verbreden. Dit roept nieuwe vragen op: is die kap wel echt nodig en kunnen de plannen pas worden goedgekeurd nadat hiervoor een kapvergunning is verleend? Ook de vermelding van de PvdA dat uit een draagvlakonderzoek blijkt dat 80% van de bewoners zich tegen de plannen zou hebben uitgesproken vereist zeker een nadere toelichting.