Een van de 16 locaties langs de Osdorperweg waar in de berm parkeervakken zullen komen.

 

Gepubliceerd op 22 augustus 2024

Met een huis-aan-huisbrief nodigt de gemeente de bewoners van Oud Osdorp uit om vóór 1 september te reageren op het verkeersonderzoek en het herziene ontwerp van de Osdorperweg. Vergeleken met de eerdere tekeningen die op de bewonersbijeenkomst van 10 juli zijn getoond heeft de gemeente tal van parkeervakken toegevoegd. Maar niet alle beloftes voor verbetering van de verkeersveiligheid zijn in dit nieuwe ontwerp terug te vinden.

Parkeervakken deels op voetpad

Voor het inzien van de plannen verwijst de gemeente naar www.amsterdam.nl/projecten/osdorperweg. Wie de site raadpleegt ziet o.a. de plattegrond van de reeds vernieuwde 1e fase waarop alle 16 parkeervakken staan ingetekend. Deze liggen alle in de westelijke berm op het reeds gerenoveerde gedeelte van de Osdorperweg tussen de Tom Schreursweg en de Joris van den Berghweg. Omdat al deze vakken een verschillende lengte hebben, is niet duidelijk aan hoeveel auto’s een parkeerplek zal worden geboden. Naar schatting ligt het totaal aantal te realiseren parkeerplekken tussen de 30 en 40. Wat op deze ontwerptekeningen opvalt is dat de breedte van de parkeerplekken ten koste gaat van een deel van het voetpad. En dat is immers ook niet al te breed! Om de toegankelijkheid van het voetpad te blijven waarborgen zal een verbreding van het voetpad naar de slootzijde daarom wél een vereiste zijn!

Verkeersonderzoek zoek?

Wie het in de brief genoemde verkeersonderzoek wil raadplegen komt op de gemeentelijke website echter niet verder. In een vorige informatiebrief stond nog vermeld dat men voor het verkeersonderzoek een e-mail moest zenden naar de omgevingsmanager, waarna de betreffende link zal worden toegezonden. Deze aanwijzing ontbreekt helaas in deze bewonersbrief.

Wél bevat de gemeentelijke website drie links waarmee de ontwerptekeningen van de Osdorperweg tussen Joris van den Berghweg en Ookmeerweg worden getoond. Helaas is bij twee van deze links de aangegeven huisnummering van de betreffende wegvakken omgewisseld.

Drie versmallingen met drempel erbij

Wie de ontwerptekeningen van alle vier links bestudeert ziet dat - vergeleken met de huidige situatie - op het hele traject 3 wegversmallingen zullen worden toegevoegd. Tussen elk van deze nieuwe versmallingen zal een drempel worden toegevoegd. Verder zullen in de oostelijke berm op de Onderweg zeven parkeerplaatsen worden aangelegd. Hoe het probleem van de te smalle tegelvoetpaden op de Osdorperweg wordt aangepakt vermeldt het ontwerp echter niet. Dit was echter wel toegezegd. Want op sommige plekken is voor de voetganger zelfs maar een breedte van slechts één stoeptegel beschikbaar! De Nota van Uitgangspunten, die ook als link is toegevoegd, is hierover bovendien heel duidelijk.

Een van de plekken langs de Osdorperweg waar het voetpad een breedte heeft van slechts één stoeptegel!

 

Reageren vóór 1 september

De bewonersbrief, gedateerd op 12 augustus, is echter pas op 19 augustus huis aan huis bezorgd. Gelet op de beschikbare reactietermijn is er dus alle reden dat zoveel mogelijk bewoners de diverse tekortkomingen in het voorgelegde ontwerp nog vóór 1 september gaan melden via het in de brief genoemde e-mailadres w.interfurth@amsterdam.nl

De gemeentelijke website geeft aan dat in december met de uitvoering zal worden gestart. Hopelijk dan wel mét aanpassing van de tekortkomingen in het nu voorliggende ontwerp…